Вход за съществуващ акаунт Влезте в акаунта си
Нулиране на парола
Нов акаунт-регистрация
Между идеологиите и хедонизма - част 2
Автор: Виолета Дечева
Издателство: Black Flamingo
Година на издаване: 2016 г.
Издание: меки корици
Брой страници: 328
Тегло: 400 гр.
Описание
Глобализиращата се индустрия на изкушенията за щастлив живот произвежда хедонистичен и пасивен зрител, очакващ от театъра да му предложи следващата доза изкушения. Раздвоени между идеологиите и хедонизма, в зависимост от собствената си театрална памет и култура, театралите осмислят по различен начин дълбоките културни промени в началото на новия век и търсят отговор на въпросите, пред които те ги изправят.
Какъв е театърът на новия век? Какви са драмите му? Какви са функциите му? Защо все още човек отива на театър в един дрогиран от медии свят? Защо обществото се нуждае от театър? От какъв театър се нуждае? Как се променя езикът му? Кои са невралгиите и обсесиите му?
Какви са съпротивите и копнежите му? Кои са героите му и конфликтите му? Къде минават границите му към другите изкуства? Студиите, статиите и рецензиите в тази книга представляват опит, ако не за ясен отговор, то поне със сигурност - за разбиране на процесите, които тези въпроси задвижват.
Резултат от критическа и изследователска работа в продължение на повече от десет години, книгата "Между идеологиите и хедонизма" е писана с намерението да сглоби един ден цялостна картина на театъра от началото на новия век. Предложените текстове целят да обхванат процесите и основните фигури във всяка част от театралния дискурс.
Книгата е разделена на две части. Първата част представя начина, по който театърът в България отговаря на новите дълбоки културни и обществени промени - както чрез драматургията, така и чрез отделните естетики и стиловете, възникнали в сценичната практика.
Виолета Дечева е доктор на изкуствознанието, професор по театрознание. Изследовател, историк и критик. Специализира във Freie Universitat-Berlin. Гост-професор в СУ "Климент Охридски", Europa-Universitat Viadrina in Frankfurt (Oder), Universite Nice Sophia-Antipolis и gp. До 2012 г. е изследовател в ИИИзк-БАН. Била е гост-лектор в Германия, Полша, Чехия и др. От 2011 г. е професор в ИИИзк-БАН, а от 2012 г. е професор в Нов български университет.
Автор на индивидуални и участник в колективни научни проекти в Германия, Австрия, Чехия, Унгария, Полша, Швейцария и др. Многократен DAAD-стипендиант във Freie Universitat- Berlin, на Advanced Akademia-CAS, Sofia; на Landis&Gyr Stiftung, Schweiz, на RSS-Central European University и др.
Член на МфТИ (International Federation for Theatre Research-IFTR), на MATK (International Association of Theatre Critics-IATC), на СБЖ u gp. Носител на годишната награда за критически текст на САБ. Официален гост и жури на национални и международни театрални фестивали в Полша, Германия, Австрия, Франция и мн. др. Наблюдател за театър на в. Култура.
Работи в областта на теорията и историята на културата на 20. век с фокус върху участието на театъра при създаването на образите на националното и отношенията му с политическото, както и на рецепцията на немскоезичната драма и театър.
Автор е на книгите: Между идеологиите и хедонизма. Театърът в началото на новия век. I част; История на българския театър между двете световни войни (в съавторство с екип от БАН); Към проблема за режисурата. Българският театър между двете световни войни; 100 години Народен театър (в съавторство с екип от БАН); Актьорът като автор и произведение на изкуството; Авторът и неговият интерпретатор. Драматургията на Дюренмат и сценичната й рецепция в България; Театърът на 90-те и на множество публикации в България, Германия, Полша, Франция, Италия, Щвейцария, САЩ и др.