Моята библиотека

Моята библиотека

18,00 лв.
С вкл. данък

Моята библиотека

  Политика за сигурност

Сигурност на личните данни на физически лица

  Безплатна доставка

Безплатна доставка при поръчки над 100 лв.

  Политика на връщане

Всеки артикул може да бъде върне в 14 дневен срок

Моята библиотека

Автори: Теодора Власева, съавтор Тодорка Капова
Издателство:  Летера

 

Одобрено със Заповед № РД 09-1096/28.08.2010 г.на министъра на образованието, младежта и науката

Учебната система „Моята библиотека” е създадена за целите на обучението по български език в началния етап на образование.Тя е предназначена да подкрепи първите самостоятелни стъпки на първокласника в света на четенето и да насърчи превръщането му в читател.

Учебният комплект включва шест книжки и ръководства за родителя и учителя.Всяка е функционално различна и бележи етап от развитието на детското четене. Книжките могат да се използват както в училище, така и вкъщи. Подбрани са различни стратегии за четене, а именно: четене по илюстрации, слушане с разглеждане, четене с разглеждане, както и различни игрови практики. Помагалото съпътства прехода на ученика от буквара към читанката.

Системата е предназначена да подкрепи превръщането на малкия ученик от азбукар в читател чрез овладяване на писмото, книгата и четенето като средства за взаимодействие със света и социализиращ диалог с културата. Водещо е разбирането, че общуването с книгата и сред книгите е културопораждаща практика, която създава образователна среда за личностноориентирано обучение, развиващо в единство езиковите и комуникативните компетентности на ученика. Ресурс за постигане на това са шестте учебни книжки на помагалото, които чрез специално конструираните текст, илюстрации, сценарии за дейност и форми на работа предлагат мотивации, ситуации и практики на устно и писмено общуване, подпомагащи комуникативно-игровото овладяване на езика и речта.

Тъй като четивността на отделните книжки е съобразена с различните етапи в усвояване на четенето като дейност с езика, учителят може да избира книжка за четене и учене, да комбинира и редува работата с книжките по начин, който отговаря на възрастовите и познавателни възможности на учениците, на тяхната готовност за ограмотяване или изучаване на езика, както и на етапа от напредъка им в грамотността. Това позволява диференцирано да се проектират различни образователни траектории за обучение по език и приобщаване към културата, ориентирани към потребностите и възможностите на различни ученици или групи ученици. Именно тази широка адресираност на обучението чрез средата прави помагалото приложимо и в обучението по български език на ученици-мигранти, за които българският език не е роден.
В контекста на казаното системата „Моята библиотека” би могла да подпомага реализацията на учебната програма за обучение по български език на ученици-мигранти в начален образователен етап в следните направления:

1. Проектиране на обучение по български език според водещите програмни принципи и подходи: комуникативноречев и дейностен. Взаимодействайки с книгите в среда, близка до библиотечната, учениците имат възможност опитно-ситуативно да овладяват четенето в единство със слушането, говоренето и писането, да наблюдават, откриват и управляват функционирането на езика в текста и на текста в комуникацията, да интериоризират стратегии и основни умения за устно и писмено общуване, като едновременно формират интерес към българския език и култура. За това допринасят както заложените в текстовете теми, идеи, ситуации и мотивации за общуване (със съответен езиков ресурс), така и подходът в интерпретацията им, поставящ ученика в активна позиция на субект в ученето и общуването. С тази цел в помагалото широко се използват техники на методите за активно обучение чрез визуализиране, учебни игри, проекти, сътрудничество, изследване и др.

2. Създаване на възможности за комуникативноориентирана реализация на модул „Начално ограмотяване” чрез книжките за игра на четене и за първи стъпки в четенето: „Любими приказки”, „Стихотворни настроения” и „Пътешествие в Буквария”.

Книжката за игра на четене “Любими приказки” подготвя превръщането на детето от слушател в четец. Текстовете и задачите в нея са подбрани и подредени така, че стартът в грамотността да бъде глобален и възможен още преди изучаването на буквите. Предложени са различни компенсаторни стратегии на четене (четене по илюстрации, слушане-разглеждане, четене-разглеждане) и различни игрови практики за речево общуване в театрализирани форми, чрез които децата могат да опознават и овладяват елементите на езика, текста и книгата, да участват в разнообразна съвместна дейност и да си сътрудничат в ученето. В хода на този процес за тях става достъпно откриването за четенето като активно констуриране на смисъла с опора на текста и илюстрацията.

Книжката за първи стъпки в четенето “Стихотворни настроения” създава условия за практикуване на ролята на четец, който успешно декодира и разбира текста, макар да не познава всички букви. Понеже детето е все още в т.н.“стихов” период, за четивен материал са предпочетени стихотворни текстове (в т.ч. гатанки). Акцентът е върху повторителните структури на игровата поезия за деца и игровите форми на работа. Чрез тях по-успешно се мотивира четенето, тренират се четивните механизми и се улеснява функционалното усвояване на езиковите структури в текста. От друга страна, взаимодействието с текста и илюстрацията е поставено така, че в хода му ученикът да овладява четенето-разглеждане като основен метод на работа с всяка една книга. В помощ на това са и първите творчески задачи за четене-писане и оформяне на собствена книжка от позиция на автор и художник.

Книжката “Пътешествие в Буквария” среща първокласника със собствената му история на азбукар, разказана в сценарий за празник на буквите. Приказният сюжет представя ограмотяването като вълнуващо пътешествие в света на буквите, езика, ученето и общуването. В него има трудности, но те са преодолими, а откритията, победите и личните постижения са безценни. Сценарият е оформен като книжка, при четене на която децата и възрастните си партнират в подготовката и случването на празника на грамотните.

3. Създаване на възможности за културологичен подход в реализацията на модул „Езиково обучение” чрез книжките за самостоятелно четене и пътешествия с четене: „Чуден свят”, „Празничен календар”, „Литературна галерия”. Те разширяват взаимодействията на детето с книгата в нови контексти – социални и личностни, в които езикът и текстът функционират като средство за културен и междукултурен диалог.

Книжката “Чуден свят” проектира четенето като самостоятелна работа с книгата, в която започва превръщането на четеца в читател. За целта се създават условия за прилагане на четенето-разглеждане в работата с различни жанрове (стихотворение, разказ и приказка, комикс, гатанка), за практикуване на творческо четене с хипотези за текста и въпроси върху разбирането, за елементарно обобщаване на някои жанрови практики в писането и четенето, за активно общуване с книгата от позиция на автор и читател.

Книжката “Литературна галерия” акцентува върху личностното начало в четенето. Тя представя художествения текст като средство за общуване с героите, авторите и читателите на книги. С нейна помощ ученикът може да развива своите литературни компетенции и комуникативните практики за водене на мислен диалог с въображаеми събеседници. Макар че взаимодействието с текста остава организирано в ситуации от типа “заедно в четенето”, именно това е пътят, който поражда у читателя потребността да остава насаме с книгата.

Книжката “Празничен календар” включва детето в четенето като вид културна практика, която поддържа традициите и приобщава към общочовешки, национални и общностни ценности. Тук водещ е информационният текст, с чиято помощ ученикът може да опознава света и културата, а с наученото да става активен участник в празниците, да се изявява и самоизразява чрез прочетеното, да се чувства приет и признат в света на възрастните, да се интегрира в средата си. Така то ще оцени и четенето като празник.
978954516727-0
Нов