Вход за съществуващ акаунт Влезте в акаунта си
Нулиране на парола
Нов акаунт-регистрация
Грация на смеха
Автор: Стефан Донев
Издателство: УИ "Св. Климент Охридски"
Година на издаване: 2024 г.
Издание: меки корици
Брой страници: 382
Тегло: 600 гр.
Описание
„Грация на смеха“ изследва спецификата на комическото белканто в операта „Дон Паскуале“ от Гаетано Доницети.
Белкантовата идеална красота притежава самостоятелен художествен смисъл, основаващ се на усещането за безграничната творческа и изпълнителска мощ и въображение от страна на композитора и певеца. Зад чисто конкретната цел на виртуозното смайване и пораждането на съвсем търсено и нарочно усещане за зашеметяване, непостижима изкусност, извънредна способност, талант и виртуозитет се крие дълбокият естетически романтичен стремеж към преодоляване и срутване на всички ограничения пред творческата личност, която е способна да преобрази както себе си, така и света…
Това ни подсказва и изключителният свят на операта „Дон Паскуале“, където неустоимите мелодии постигат самото откровение на пролетната светлина, младежкото безгрижие и най-чистия възторг от живота.
Изследването на Стефан Донев по задълбочен, любопитен и неочаквано жив начин ни въвежда в света на комическата опера буфа „Дон Паскуале“ от Гаетано Доницети, която превръща в отправна точка за своите разсъждения, посветени на мястото и ролята на оперното изкуство като цяло. Смело подлага на преосмисляне понятието „комическо белканто“, както за първи път, при това не само в българската музикална култура, го поставя в центъра на един колкото специфично артистичен, толкова и непосредствено теоретично-научен и философско-естетически анализ.
Проф. д-р Деян Павлов
Книгата предлага свеж, полезен и иновативен поглед към един важен момент от развитието на операта – обособяването на „комическото белканто“, посредством внимателен анализ на една-единствена творба. „Разопаковането“ на шедьовъра на Доницети „Дон Паскуале“ се осъществява като последователно разгръщане на различни нива и перспективи – исторически, теоретично-естетически и практически. Резултатът е обогатяващо, вълнуващо и в крайна сметка убедително изследване на опера буфа и нейната художествена оригиналност.
Проф. д-р Миглена Николчина